Dovolená na Slapech

Vltava je pro Prahu něco jako Dunaj pro Bratislavu. Kdyby tam tyto vodní toky neexistovaly, neznali bychom Karlův most, Kampu, Mosteckou věž, Most SNP s Ufo restaurací v Bratislavě, ale především bychom byli ochuzeni o vodní ptactvo, lázeňské areály a lodní paroplavbu. Dnes už se pochopitelně do lodních kotlů nepřikládá uhlí a zdrojem pohonu není parní stroj, většinu lodí pohání dieselové motory, ovšem slovo „parník“ úzce souvisí právě s vodní párou.

řeka na Slapech

Vodní pára byla také podnětem k tomu začít budovat pravidelnou lodní dopravu z Prahy proti proudu Vltavy. Začalo se s tím ke konci 19. století a paroplavební tradice se udržela až do dnešních dnů. Pro motorové lodě nebylo překážkou ani překonání přehradních hrází, slouží k tomu důmyslná konstrukce zdymadel, která vyrovnávají v plavebních komorách požadovanou výšku vodní hladiny.

A tak i dnes můžete v Praze usednout za pěkného počasí, ale i toho deštivého, na pohodlné sedadlo, nebo se procházet po palubě a vychutnávat volné dny při pohledu na zajímavou krajinu středního Povltaví. Vydat se na cestu můžete i historickým plavidlem s názvem Vltava. Plavby se pořádají nejen napříč vltavskou kaskádou, ale i opačným směrem k soutoku s Labem, do Mělníka.
malý parník

Na co se můžete těšit

· Průjezd několika zdymadly, což je poutavé zejména pro děti.

· Přírodní krásy, které vyniknou zvláště ve spojení s říční hladinou, břehy jsou členité, v některých úsecích hornaté a zalesněné.

· Řeka vytváří malebná zákoutí, o jednom z nich se zmínil Ivan Mládek, když se chodil koupat na Měchenickou plovárnu.

· Na lodi je v provozu občerstvení, restaurace, takže nebudete trpět hlady a naopak si můžete dopřát netradiční menu.

· Nebude vás trápit mořská nemoc, plavba je poklidná a vlnobití tu rozhodně neočekávejte.

· Na některých plavidlech je k dispozici v ceně vstupenky i odborný komentář zasvěceného průvodce, který vás seznámí i s historií a současností Slapské přehrady.